اولین جلسه کارگاه نشانه‌‌شناسی سینما در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

کارگاه نشانه شناسی سینما درادامه سه کارگاه نشانه‌شناسی پیشین توسط دکتر امیرعلی نجومیان برگزار می‌شود.

نشانه شناسی سینما حوزه‌ای بسیار پیچیده  و مملو از نظریه‌های متفاوت است اما از آنجا که برنامه‌ریزی شهر کتاب براین است که تمامی دوره‌های نشانه‌شناسی در یکسال به پایان برسد، از این رو این کلاسها هر یک به صورت فشرده در 5 جلسه ارائه می‌شود.

نجومیان تاکید کرد که در این کلاس‌ها بیشتر سعی می‌شود تا به طرح نظریه‌های اصلی در این حوزه پرداخته شود. همچنین قرار بر این شد در هر جلسه فیلمی معرفی شود و دانشجویان بر اساس مباحث تدریس شده یاداشتی در مورد آن بنویسند و در جلسه بعد به تحلیل فیلم بپردازند.

 

در اولین جلسه این کارگاه، نجومیان به مبحث زبان فیلم و نشانه‌شناسی کریستین متز بر اساس نظریات سوسور پرداخت. آرای متز، نخستین و موثرترین نظریه‌پرداز حوزه سینما، به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفت. به عقیده متز، زبان فیلم با زبان کلامی تفاوت دارد. در واقع سینما دارای زبانی است که نظام زبانی ندارد و دارای قواعد از پیش تعیین شده و مشخصی نیست. پس از آن، امیرعلی نجومیان، به پنج کانال رمزگان فیلم از دیدگاه متز پرداخت که عبارتند از تصویر، نشانه‌های نوشتاری، گفتگوهای ‌انسانی، موسیقی و صدا.

دکترنجومیان در ادامه 8 سازه بزرگ هم‌نشینی را معرفی کرد و در نهایت با طرح 14 سوال از دانشجویان خواست که به تحلیل فیلم بادکنک قرمز ساخته آلبرت لاموریس (1956) بپردازند.

دکتر امیرعلی نجومیان، پس از تحصیلات کارشناسی در دانشگاه شهید بهشتی دررشته زبان و ادبیات انگلیسی، در رشته ادبیات انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه لستر انگلستان به تحصیل پرداخت. وی هم اکنون دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی است.

گفتنی است سه دوره پیش نشانه‌شناسی عبارت بودند از مبانی نشانه‌شناسی (مدرس: دکتر فرزان سجودی) نشانه‌شناسی اجتماعی (مدرس: دکتر فرهاد ساسانی )،  و نشانه‌شناسی تصویر (مدرس: فرزان سجودی).

 نسترن صادقی- لینگویستیکا

شنبه ٩ مهر ۱۳٩٠ساعت ٩:٥۸ ‎ق.ظ توسط جوجه زبانشناس نظرات ()