جلسه دوم نشانه‌شناسی سینما روز یکشنبه 27 شهریور ماه 90 در شهر کتاب بهشتی برگزار شد. در این جلسه، ابتدا به بررسی فیلم بادکنک قرمز از دیدگاه نشانه‌ای پرس پرداخته شد.

پس از آن دکتر نجومیان بحث روایت در سینما را مطرح کرد. به این معنا که روایت زنجیره‌ای  از رویدادهاست که با کنش نیت‌مند بر اساس زمان  یا منطق علّی (سببی) نظم یافته و توسط فردی طراحی شده است و البته دارای ساختار یا هدف مشخصی است.

نجومیان اشاره کرد که تدوین یکی از مهمترین ویژگی‌های روایت‌پردازی سینما  است و متز هم اصول گرامری آن را در هشت ساختار خود مطرح کرده است.

برخی اعتقاد دارند که تنها سینمای داستانی روایت‌پردازی می‌کند  ولی برخی هم اعتقاد دارند که همه سینما روایت‌پردازی می‌کند، حتی یک گزارش مستند از یک حادثه در خیابان. شیوه بیان گزارش و لحظه شروع و پایان و دخالت گزارشگر برای انتخاب رویدادها و انتخاب نقطه نظر خود باعث بوجود آمدن روایت می‌شود.

پس از آن انواع راوی در سینما مورد بحث قرار گرفت. اینکه آیا هر فیلمی الزاما دارای راوی هست یا خیر و راوی‌ها به چند گروه تقسیم می‌شوند، از جمله مباحثی بود که نجومیان به آن پرداخت و بعد بحثش را با طرح مساله نقطه نظر ادامه داد:

«نقطه نظر دریک فیلم ،‌ نظرگاه دیداری یک شخصیت است که نگاهش بر یک سکانس حاکم است. نقطه نظر درسینما بیش از هر هنر دیگری نقش مهمی در اداره، کنترل و فریب مخاطب دارد.  در واقع نقطه نظر ،‌ مجموعه‌ای از ارزشها، هنجارها و باورهای یک فرد نسبت به مسائل مختلف است که همان در فیلم جریان پیدا می‌کند و بر مخاطب تحمیل می‌شود. سینمای معاصر، سینمایی با نقطه نظرهای مختلف است و یا کوشش می‌کند نقطه نظرهای متفاوت را در فیلم بگنجاند.» 

 

 نسترن صادقی - خبرگزاری سینمای ایران

 

شنبه ٩ مهر ۱۳٩٠ساعت ۱٠:٠٥ ‎ق.ظ توسط جوجه زبانشناس نظرات ()